מי ישקיע במיזם שלי? (על מימון המונים ובוטקה אחד)

השבוע הגיעה לworkspace ענבר נמיר גרוסמן לספר על פרויקט ה"בוטקה" ועל מימון המונים.

בכמה מילים, ענבר שייכת לקהילה צעירה בשכונת הקטמונים בירושלים. באחת מפגישות הקהילה החליטו להקים בית קפה חברתי בשכונה שבו יוכלו להיפגש ולבלות.

המכשול העיקרי היה גיוס המימון הראשוני לפרויקט, והפניה לגופי מימון שונים לא הניבה את הסכומים הרצויים במהירות הרצויה. חברי הקהילה פנו לאתר מימון ההמונים headstart ודרכו גייסו 110 אלף ₪ מהאנשים שהיו מעוניינים להשתתף בפרוייקט.

גיוס המונים הוא טכניקה חדשה בה יזם פונה דווקא אל הקהל (שלא פעם מורכב ברובו מקהל הלקוחות שלו) ומבקש מהם להיות חלק מהפרוייקט ולהשקיע כסף בשלב היצירה. בגיוס המונים מגדיר היזם סכום כסף אליו הוא מעוניין להגיע בתקופת זמן מסויימת, הוא מייצר פניה אישית (צילום וידאו או מכתב) בו הוא פונה לקהל ומסביר מה יעשה עם הכסף – מהו  המוצר בו הם משקיעים. אם הצליח לגייס את כל הכסף בתקופה הכסף עובר אליו ישירות לחשבון הבנק – אחרת הוא לא מקבל אפילו אגורה.

היזם מציע לקהל לתרום סכומים שונים להצלחת הפרוייקט, כאשר הוא מציע תמורתן הבעות הערכה שונות בהתאם ליכולותיו (לדוגמה: התורם 5 ₪ יקבל גלויית תודה חתומה אישית) הפלטפורמה משמשת היום אמנים רבים המעוניינים להפיץ ולהוציא לפועל את יצירותיהם (זמרים מממנים דיסקים, סופרים מממנים ספרים) בלי הצורך להתחנן להוצאות לאור או אולפנים – פניה ישירה אל הקהל.

ההרצאה של ענבר הייתה מרתקת, היא חשפה בפנינו התלבטויות רבות, וסיפור שלם של התמדה אמונה ודבקות במטרה שהיא להשיג את המימון בבית קפה "הבוטקה".

המוטיבים הקהילתיים-חברתיים שנחרזו לאורך כל הסיפור הציגו את תמונה שהסיפור כולו הפך לשלם יותר רק בזכות הקהילתיות.

ראשית, מדובר בקהילה יוצרת. זהו סיפור של קבוצת אנשים שמנסים לבנות תרבות ולהדביק בתשוקה שלהם ובחברות שלהם קבוצות נוספות. בניית בית הקפה שהוא מרכז לאירועים בשכונה היא בהכרח פעילות שהמטרה שלה חיבור וחברתיות.

לבקשת גופים בעיר והמשפחה הקדישו החברים את הבית הקפה לזכרו של מושיקו דוינו ז"ל, חייל בן השכונה שנהרג במבצע צוק איתן. בכך התחברה הקהילה לחברי שכונה נוספים שנרתמו והתחברו לפעילות.

טכניקת גיוס הכספים שנבחרה – גיוס המונים – היא בהגדרה קהילתית, במקום לפנות למשקיע אחד – בוחרת הקהילה לפנות לקהל הרחב ולבקש ממנו לממן את הפרויקט. בנוסף, בית הקפה הוא מיזם חברתי ולכן חבריו לא מתכוונים לשלשל לכיסם את כספי הרווח של בית הקפה כי אם לממן פעילויות שכונתיות לקהל הרחב בעזרת הרווחים.

אחת המתנות שבחרה לתת הקהילה למימון – הייתה רכישה מראש של כרטיסיית 10 כוסות קפה. מתנה כזאת, הופכת אנשים מן הרחוב ללקוחות קבועים דבר אשר כל העל עסק משווע לו כאשר הוא מתמודד עם שאלות של שיווק והגדלת כמות הלקוחות.

אנחנו רואים כאן מיזם ששם בראש מעיינו את הפעילות הקהילתית-חברתית, וסחף אחריו המונים רבים שהפקידו 110 אלף ₪ רק כדי שהפרויקט יצליח. אמנם כאן מדובר על התארגנות ללא מטרת רווח אבל כל בעל עסק יוכל לראות כיצד הקהילה השפיעה כאן על קידום היוזמה ולא רק על הרווחים הסופיים.