בדיקת היתכנות למיזם (2)

במאמר הקודם דיברנו על שיטה לבדיקת היתכנות כלכלית של מיזם שאנחנו חושבים לפתח. השיטה עובדת בצורה מאוד פשוטה. מחשבים כמה שנים ייקח לנו להחזיר את ההשקעה הראשונית ומכניסים את המספר למפתח שאומר לנו את מידת הכדאיות של המיזם.

היום אני רוצה להרחיב ולתת את השיטה המלאה לחישוב הכדאיות. השיטה שנציע כאן מאפשרת לא רק בדיקה של מיזם בפני עצמו, אלא השוואה של מיזמים שונים או השקעות אפשריות שונות, אחת ביחס לשניה, כדי לראות מה מביניהן תביא לתשואה הטובה ביותר מבחינתנו.

השיטה נקראת בשפה המקצועית ״חישוב ROI״. החישוב הוא מאוד פשוט. ניקח את עלות ההשקעה הראשונית שנידרש להשקיע במיזם, לפני שהמיזם יוצא לפועל ולפני כל ההוצאות וההכנסות השוטפות שיהיו ממנו.

את ההשקעה הזו נכנה בשם Investment. זו המשמעות של האות I בROI.

בשלב הבא, נחשב את צפי ההכנסות וההוצאות שלנו בכל תקופת זמן של פעילות העסק (אני ממליץ ללכת על שנה כתקופת זמן למדידה אבל לפעמים נעדיף דווקא תקופות קצרות או ארוכות יותר). נחסיר את כל ההוצאות הצפויות מסך כל ההכנסות ונקבל את הרווח שלנו בתקופת הזמן. הרווח הזה הוא מה שנקרא Return, מכיוון שהוא בעצם הפרי שמתקבל מההשקעה שהשקענו בהתחלה. ההשקעה עדיין מושקעת בעסק ובכל תקופת זמן אנו בעצם ״קוטפים״ עוד פירות בזכות ההשקעה הזו.

כל מה שנותר לנו לעשות עכשיו זה פשוט לכתוב את הרווח (Return) מעל ההשקעה (Investment) ולשים קו חילוק ביניהם. את תוצאת החלוקה נמיר לאחוזים (פשוט מכפילים ב100..) וקבל את מה שנקרא: ROI – Return on Investment.

את האחוז הזה נחשב בנפרד לכל מיזם ולכל רעיון של השקעה שיש לנו וכך מוכל להשוות בקלות בין האופציות השונות.

נניח שיש לנו 100,000 ש״ח פנויים להשקעה. האופציות שעומדות לרשותנו הן:

1. לשים את הכסף כפקדון בבנק.

2. להשקיע את הכסף בבורסה.

3. לפתוח עסק של דוכן נקניקיות.

4. לפתוח עסק של מכירת מוצר באינטרנט.

נניח שחישבנו את הROI של כל אחת מהאופציות וגילינו שהפקדון בבנק יחזיר לנו ריבית שנתית של 2.5%, ההשקעה בבורסה תיתן לנו החזר שנתי של 7-9%, דוכן הנקניקיות ייתן לנו החזר שנתי של 13% ומכירת המוצר באינטרנט תיתן לנו רק 6% החזר שנתי, כי יש הוצאות כבדות של אחזקת העסק ברשת.

מה שנבחר במקרה כזה יהיה כמובן לפתוח דוכן נקניקיות, בהנחה שאכן נרצה ללכת על המיזם עם סיכוי ההצלחה הגבוה ביותר.

חשוב לשים לב שכל החישוב מתבסס על ספקולציה שלנו לגבי הרווח העתידי של כל מיזם. אין לנו דרך לדעת כמה באמת נרוויח מכל אופציה, אבל אנחנו מכניסים למשוואה את כל הנתונים הידועים לנו ומנסים להגיע לניחוש הכי מושכל שאני יכולים לעשות.

כדי למטב עוד יותר את ה״ניחוש המושכל״ הזה ולקבל תוצאות יותר מהימנות, נדרשים עוד כמה שלבים עליהם נדבר במאמרים הבאים.