למה צריך קהילה סביב העסק?

כשאנחנו בונים את העסק שלנו, אנחנו עסוקים רוב הזמן בהיבטים הטכניים שלו. אנחנו נוטים לשכוח שמדובר בעסק שעובד עם בני אדם. בני אדם הם יצורים חברתיים.הלקוחות שלנו לא מסתובבים בחלל ריק ומחכים שנמכור להם את המוצר שלנו, מהפכני ככל שיהיה. הם מחפשים אינטרקציה, הם מחפשים שייכות.

מה שיכול לענות על הצורך הזה בהשתייכות יכול היות יצירה של קהילה סביב העסק שלנו. קהילה זו קבוצה של בני אדם שחולקים עניין משותף ומקדמים ביחד מטרות משותפות.

לפני שנשאל את עצמנו איך בונים קהילה (ויש המון דרכים יצירתיות לעשות את זה בעולם שלנו היום), חשוב שנבין למה זה הכרחי לעסק שלנו. בעבר אולי היה אפשר להסתדר בלי זה. כיום זה צורך הכרחי של כל עסק שקם.

כשאנו חושבים על קהילה, אנו נוטים לחשוב במונחים של רשתות חברתיות. אם נפתח דף פייסבוק או פיד טוויטר בהם נרכז את כל מה שיש לנו להגיד ונחכה לעוקבים שיקראו, יעשו לייק או ישתפו, זה יעשה כנראה עבודה טובה. אבל יש משהו יותר טוב מזה, וזה לייצר את הרשת הקהילתית שלכם בעצמכם.

מחקרים מראים שעסקים שיצרו בעצמם את הרשת החברתית/קהילתית שלהם, העלו את ההכנסות שלהם מאותן לקוחות שכבר היו קיימים אצלם, ב19%, לאחר שהלקוחות הללו הצטרפו לרשת החברתית שלהם.

עליה של 19% בהכנסות מלקוחות קיימים זו עליה משמעותית ביותר. המשמעות הכלכלית של זה, יכולה להיות הכפלה של הרווח הנקי שלנו ואפילו יותר.

אם היום עסקים קטנים משקיעים בממוצע למעלה מ-20% מתקציבי השיווק שלהם במדיה החברתית, הרי שעסק שפועל נכון יחלק לפחות חצי מהסכום הזה לעבודה הקהילתית שלו. עדיין יש מקום רחב לעבודה במדיה החברתית בגיוס לקוחות חדשים, אבל לא בגיוס שלהם ישירות לרכישת המוצר שלכם, אלא בגיוס שלהם לקהילה שלכם. שם כבר קורים דברים אחרים לגמרי ביניכם. שם אולי גם תם תהפכו להיות לקוחות של החברים שלכם, ותשמחו על כל רגע שזה קרה. שם ייווצרו שותפויות. שם תגבירו את המכירות שלכם בהיקפים שלא דמיינתם.

המחקר מראה שגם אחרי שהלקוח שלכם כבר עזב את הקהילה הרשמית, כי פג תוקף החברות שלו או כל סיבה אחרת, עדיין הוא ממשיך לייצר עבורכם הכנסות גבוהות יותר בממוצע מכל לקוח אחר.

היצירה של הקהילה הוא צעד שמייצר רווח ישיר גם לכם, בעלי העסק, וגם לחברים בקהילה שלכם. לכם הוא מייצר המון מידע איכותי וממוקד מאוד על הצרכים ומאפיינים של הלקוחות שלכם. ללקוחות שלכם הוא מספק פלטפורמה שלמה ליצירת שיתופי פעולה, קשרים, קבלת מידע איכותי ממגוון מקורות, וחוויה שלמה יותר.

מדד חשוב בשיווק נקרא מדד ה"engagement". כול להיות שזול להשיג "engagement" בפייסבוק, אבל כלל לא בטוח כמה שווה עבורכם ה-engagement הזה, במונחים של הכנסות. לעומת זאת אם תייצרו engagement בתוך הקהילה שלכם, דבר שאמנם יעלה יותר בהשקעה הראשונית, תקבלו בוודאות הכנסות גבוהות יותר שניתן יהיה גם למדוד אותם בצורה ברורה.

הקהילה יכולה להיות קהילה וירטואלית און-ליין, או קהילה פיזית שנפגשת פנים אל פנים. זו כבר שאלה אסטרטגית שקשורה לסוג ולמבנה הספציפי של העסק שלכם. אבל מה שחשוב קודם כל זו ההבנה שלכם שאתם צריכים לייצר אחת כזו.

בגליון הזה תקראו על דרכים אפקטיביות ליצירת קהילה, ועל דוגמה של עסק חברתי מדליק שקם בירושלים, שיצר קהילה באמצעות גיוס המונים של הון התחלתי להקמת המיזם. אני מקווה שתחכימו מקריאת המגזין ותחליטו לייצר גם אצלכם קהילה סביב העסק, שתצעיד אתכם קדימה.